|
Dvojí sborová radost na Pražském jaru
Hudební rozhledy, 06/2006
Jeden z posledních koncertů letošního ročníku Pražského jara patřil
dětskému sborovému zpěvu. V kostele sv. Šimona a Judy se 1.června
představila Radost Praha (sborm. V. Souček, A. Sušilová) a chlapecký
sbor Pueri gaudentes (sborm. Z. Součková). V programu Radosti
zazněla díla B. Brittena, F. Poulena, A. Dvořáka, B. Martinů a O.
Máchy. Vytříbený hudební jazyk vokálních děl B. Brittena vynikl v
jeho Missa brevis také díky citlivému a kultivovanému podání sboru
pod vedením A. Sušilové. Téměř tradiční součásti repertoáru mnoha
dětských sborů - Moravské dvojzpěvy (výběr) A. Dvořáka a Vynášení
smrti B. Martinů – vyplnily většinu první poloviny koncertu.
Posluchači neušel pečlivě vypracovaný přednes skladeb s precizním a
energickým klavírním doprovodem. Hymnus Otmara Máchy patří k dílům z
posledních let a i přes svou obtížnost je našimi sbory často uváděn.
Na pódiu sbor působil velmi soustředěně, v průběhu první poloviny se
však začala projevovat hlasová únava hlavně ve vysokých polohách.
Chlapecký sbor Pueri gaudentes se v druhé polovině koncertu
představil dvěma díly. Cyklus Jaro se otvírá od Z. Lukáše je určen
mužskému sboru s doprovodem houslí. V podání mužské části Pueri
gaudentes byl posluchačům dopřán neobyčejně příjemný hudební
zážitek. Měkký a kultivovaný zvuk sboru spolu s intonační jistotou
daly vyniknout poezii lidových textů zhudebněné v tradičně průzračné
harmonii Z. Lukáše. To platí obzvláště pro dvě poslední části cyklu
(Rosička je pěkná bílá…, Májko, májko zelená…) Vrcholem druhé půlky
koncertu (ne-li celého koncertu) byly Chichesterské žalmy L.
Bernsteina. Žalmy provedla chlapecká i mužská část sboru v původní
verzi - v doprovodu varhan, harfy a bicích. Se všemi rytmickými a
harmonickými obtížnostmi této skladby se sbor a sbormistryně
vypořádali výborně. Překrásné sólo v druhé části žalmů (Hospodin je
můj pastýř) bylo provedeno s naprostou přesvědčivostí. Bernsteinovy
žalmy jsme měli možnost vyslechnout již na výročním koncertě sboru
(říjen 2005) a na koncertě na HAMU (duben 2006), pražskojarní
provedení však místy neslo i přes nesporné kvality známky nervozity
a napětí. Sborový koncert tohoto ročníku Pražského jara si znovu
dokázal výbornou kvalitu českého sborového zpěvu.
LUCIE BERNÁ
|