|
15 let Pueri gaudentes
ucps.cz, 10/2005
Dvěma slavnostními koncerty oslavil Chlapecký sbor ZUŠ Praha 7 Pueri
gaudentes patnáct let své existence, patnáct let záslužné práce
naplněných řadou domácích i zahraničních uměleckých ocenění, ale
především úspěšnou snahou rozdávat radost a krásu svým posluchačům i
sobě samým.
Zatímco první koncert (7. října ve 20 hodin) v kostele sv. Antonína
na Strossmayerově náměstí patřil ve skladbách L. Bernsteina, P.
Ebena a P. Jurkoviče výhradně Koncertnímu sboru, druhý koncert
situovaný na scénu Státní opery Praha představil posluchačům
kompletní sborovou školu tohoto výjimečného souboru.
Jak jsme mohli zjistit z programu druhého koncertu, tvoří současný
Koncertní sbor (v podstatě smíšený sbor s chlapeckými soprány a alty
a mužskými tenory a basy) 105 zpěváků, kteří mohou vystupovat
samostatně i jako chlapecký nebo mužský sbor. Koncertní sbor má
navíc ještě tři přípravná oddělení s přibližně 60 zpěváky (Pueri 1,
2, 3).
Program odpoledního matiné ve Státní opeře Praha zahájilo společné
vystoupení přípravných oddělení Pueri 1 a Pueri 2. V roztomilých,
hudebně vtipných skladbách P. Jurkoviče na slova J. Žáčka (Kytka
masožravá, Malovaná pohádka a Dračí trampoty) naznačila sbormistryně
Zdena Součková způsob práce se začínajícími zpěváky (rozvíjení
pěvecko-intonačních a rytmických schopností spojením hudby s
pohybem) a ve skladbách P. Ebena „Na rybníčku“ (z cyklu V trávě) a
„Jarní slunce“ (z cyklu Zelená se snítka) i jejich současné výrazové
možnosti.
Kvalitu výchovy této sborové školy prokázalo jednoznačně vystoupení
třetího přípravného oddělení Pueri 3, které ve výběru z oblíbeného
cyklu E. Douši „Malí sportovci“ (na slova J. Brucknera) výrazně
pokročilo ve všech disciplínách sborové činnosti, ať již šlo o
pěveckou kultivovanost, intonační čistotu, rytmickou preciznost nebo
výraz. Nadějným příslibem je jistě i sbormistrovský výkon absolventa
Pedagogické fakulty UK Jana Zapletala.
Milým obohacením koncertu bylo vystoupení více než třicetičlenného
mužského sboru, kteří vytvořili bývalí členové Pueri gaudentes (Z.
Lukáš, dvě části z cyklu „Jaro se otvírá“). Nevím, jaká je současná
profese těchto zpěváků a jsem si vědom toho, že mladí muži jsou v
této době velice pracovně vytíženi, ale byla by jistě velká škoda,
kdyby své sborové zkušenosti a lásku k hudbě nemohli dále rozvíjet.
Což třeba v samostatném mužském sboru „Viri gaudentes“ (současná
mužská složka Pueri gaudentes doplněná bývalými členy)?
V první polovině koncertu jsme vyslechli i vystoupení Chlapeckého
sboru Pueri gaudentes. V širším pojetí patří chlapecké sbory do
sborů dětských. Oproti obvyklému obsazení dětských sborů, které
tvoří převážně dívky často i ve věku vysokoškolských studentek a v
nichž se chlapci objevují jen jako vzácné drahokamy, jsou chlapecké
sbory svým věkem, a tedy i svou pěveckotechnickou vyspělostí a
celkovou duševní zralostí výrazně limitovány. Pro interpretaci
náročnějších skladeb to představuje i při přednosti barevné
zajímavosti chlapeckých sopránů a altů přece jen jistý hendikep.
Potvrdilo to i provedení skladeb Z. Lukáše „Hejdum dá“ a tří částí z
půvabného cyklu M. Kabeláče „V přírodě“ (Už je ráno, Zaklínání,
Poprchává), jimž ve srovnání s provedením „dívčími“ dětskými sbory
chyběla ještě dokonalejší jednota sopránových výšek a větší
využívání střídavého dechu. Ale i tak byl soustředěný výkon
Chlapeckého sboru velice milý a sympatický.
Pueri gaudentes, podobně jako jejich sesterský sbor ZUŠ Praha 7
Radost Praha, mají své „dvorní“ skladatele – Emila Hradeckého a
Pavla Jurkoviče a na významných koncertech představují často v
premiéře některou z jejich novinek. Bylo tomu tak i v závěrečné
části prvé poloviny Slavnostního koncertu ve Státní opeře Praha, kdy
zazněla skladba E. Hradeckého „Gloria Patri“ pro sbor s doprovodem
hoboje, klavíru a bicích. Koncertní (smíšený) sbor se nelehkého
interpretačního úkolu zhostil se ctí a skladba získala zasloužený
ohlas i u posluchačů.
V druhé části programu představili Pueri gaudentes svou poslední
součást – pětatřicetičlenný Mužský sbor. Jeho interpretace dvou
novinek věnovaných sboru (Z. Lukáš: V Podluží a E. Hradecký: Kdyby
mi tak bylo a Čo len ten potóčik) potěšila příjemným, šťavnatým, ve
všech skupinách i polohách vyrovnaným mladistvým zvukem, s jakým se
dnes u klasických mužských sborů často nesetkáváme. Ukázalo se, že
oba autoři psali skladby zpěvákům „na tělo“ a že je sbor zpívá s
chutí. Lukášovu skladbu má sbor již dokonale zažitou, v premiérovém
provedení náročných sborů E. Hradeckého se projevily ještě drobné
nejistoty.
Úspěšný koncert, provázený nápaditou projekcí snímků ze života sboru
na oponu v pozadí koncertního postavení sboru, uzavřelo vystoupení
Koncertního sboru s výběrem z Moravských dvojzpěvů A. Dvořáka v
úpravě L. Janáčka (Šípek, Holub na javoře, Dyby byla kosa nabróšená)
a sborem z opery B. Smetany Prodaná nevěsta „Proč bychom se
netěšili“.
Vystoupení všech složek sboru potvrdilo, jak velký význam má sborový
zpěv ve výchově mladé generace, především pak chlapců v
předpubertálním a pubertálním věku, a to nejen ve smyslu
hudebněvýchovném, ale i společenském. Všichni, i ti nejmenší zpěváci
se dovedou pohybovat na prknech, která znamenají svět, s naprostou
samozřejmostí jako skuteční umělci. Snad jen přílišná koncentrace,
vyplývající z pocitu velké odpovědnosti za úspěch jubilejního
koncertu, ubrala většině zpěváků na obvyklé uvolněnosti, vyzařující
radosti a úsměvu. Ale zkusme se postavit na scénu Státní opery Praha
před oči zcela naplněného divadla, ono to asi není tak jednoduché, i
když Pueri gaudentes již mají zkušenosti ze spoluúčinkování v
operách Carmen, Turandot, Boris Godunov nebo Bubu z Montparnassu.
Největším problémem smíšených pěveckých sborů je podle mého názoru
volba repertoáru. Zatímco v ryze chlapeckých sborech jde spíše o to,
nepřehnat technickou náročnost skladeb a u jeho mužské složky,
objevit literaturu, která by byla umělecky hodnotná a zároveň blízká
vkusu mladých mužů, u smíšených vystupuje vždy do popředí rozdílnost
hudební, ale především celkové duševní vyspělosti chlapecké a mužské
složky sboru. Co je blízké a srozumitelné dětem, bývá už naivní pro
dospělé a co je blízké dospělým, bývá už většinou málo přístupné
dětem. Nejsnáze se tedy uplatňují skladby na duchovní (nejčastěji
latinské) texty, jejichž obsah je historicky častým používáním
poněkud oslaben, nebo skladby na vhodné folklorní texty. A čím je
věkový rozdíl mezi oběma skupinami větší, tím je hledání skladeb s
vhodnými texty složitější. Potvrzuje to částečně i jmenný seznam
Koncertního sboru, v němž mezi 105 členy najdeme pouze 5
zakládajících členů Pueri gaudentes.
Chlapecké sbory patří v současné době spolu s pěveckými sbory na
gymnáziích k sborovým kategoriím, jejichž vývoji věnuje UČPS
největší pozornost.Vidí v nich totiž největší možnost perspektivního
omlazování našich tradičních mužských a smíšených pěveckých sborů. V
České republice se můžeme pochlubit čtyřmi chlapeckými sbory, z
nichž tři pracují formou sborových škol a představují podle výsledků
v mezinárodních soutěžích evropskou extratřídu. Vedle pražského
sboru Pueri gaudentes jsou to Boni pueri Hradec Králové, Bonifantes
Pardubice, v Litoměřicích pak chlapecký sbor Páni kluci. V celkovém
součtu je to již významný počet zpěváků, který je každoročně
doplňován o další adepty chlapeckého sborového zpěvu. Zajímalo by mě
však, jestli se absolventi těchto sborů uplatňují i v jiných sborech
dospělých, jak bychom rádi očekávali. Vím, že řešení této
záležitosti není závislé jen na probuzené lásce k sborovému zpěvu,
začlenění mladých zpěváků do tradičních sborů dospělých přináší
samozřejmě i řadu dalších problémů. Přece jen by však bylo potřebné,
aby se sbormistři chlapeckých, gymnaziálních a dalších předních
dětských sborů zajímali o to, kam se poděli všichni ti talentovaní
zpěváci, do jejichž srdcí se jim podařilo zasít semínko lásky k
hudbě a sborovému zpěvu.
Ta dnes, jak dokázali svými slavnostními koncerty, nechybí malým ani
velkým zpěvákům Chlapeckého sboru ZUŠ Praha 7 Pueri gaudentes a
především ani jeho obětavým sbormistrům Zdeně Součkové a Janu
Zapletalovi, kterým bych chtěl u příležitosti kulatého jubilea
jejich společné práce upřímně poděkovat a popřát do budoucí činnosti
mnoho dalších úspěchů.
JIŘÍ KOLÁŘ
|