|
Zdeněk Troška uvedl ve Státní opeře Bizetovu Carmen
Právo - 17. 3. 2004
Režisér Zdeněk Troška se nechal slyšet, že chce Bizetovu operu
Carmen nastudovat ve Státní opeře tak, "aby divák měl opravdu pocit,
že je v Seville, kde svítí slunce a kde jsou půvabné Španělky v
krásných krojích". Sliboval sehrát Carmen srozumitelně realisticky,
a stejně jako někdejší socrealisté ztratil v popisné drobnokresbě
vnějších podružností to podstatné - zničující milostnou vášeň Carmen
a dona Josého.
Navíc sestrojil dekorativní obrazy z nejkonvenčnějších floskulí
operního jeviště a přestože se v jeho inscenaci hned v několika
plánech stále někdo pohybuje a točí se točna, výsledek je statický.
Přispěla k tomu i zatěžkaná kašírovaná jevištní konstrukce Milana
Ferenčíka, kterou mezi akty zdlouhavě přestavují.
Troška se vrátil k divadelní estetice 50. a zejména 70. let minulého
století, tím spíš je nepochopitelné, proč se hraje původní syrovější
znění opery s mluvenými dialogy. Zvláště když pěvci odříkávají
repliky francouzsky (hraje se v originálním znění) stejně toporně
jako při nedávno vypískané Berliozově opeře Béatrice et Bénedict.
Dirigentka Claire Levacherová nevyladila orchestr Státní opery
akusticky ani v souhře, a když k nepřesným nástupům a temporytmickým
nesrovnalostem přidali hráči technické chyby, neskončilo to nejlépe.
Pěvecký sbor nepřekročil svůj stín, byť za ním je patrná pečlivá
příprava, velmi pěkně se uvedl chlapecký sbor Pueri gaudentes.
Inscenaci sluší ústřední pěvecká dvojice - Galia Ibragimova je
krásná Carmen sametového hlasu, její temperament je pro inscenaci
přímo živou vodou. Pěvecky kraloval korejský tenorista Yikun Chung
tmavým zabarvením znělého dramatického hlasu. Z ostatních zmiňme v
dobrém Vladimíra Chmela v roli Escamilla a v nedobrém Hanu
Jonášovou, která vysoké tóny partu Frasquity brala hodně falešně.
Zřejmý je úmysl postavit divácky atraktivní inscenaci, která by
obohatila běžný repertoár, s nímž stojí a padá provoz Státní opery.
Jenže i taková inscenace může být originální a musí být brilantně
nastudovaná. Troška předvídal, že jeho inscenaci kritika označí za
kýč, ale že se přece hraje pro diváky a ne pro kritiky. Ano, stvořil
svého druhu kýč ve stejné logice, v jaké se vrátily Holky z naší
školky - také je prý posluchači vyžadují.
Na premiéře bylo nabito, sešly se tu vládní a parlamentní špičky v
čele s premiérem Špidlou a řada celebrit nebrala konce. Potlesk byl
okázalý, nezdál se však příliš srdečný.
Opera o čtyřech jednáních na libreto Henriho Meilhaca a Ludovica
Halévyho podle novely Prospera Mériméa. Dirigent Claire Levacherová,
režie Zdeněk Troška, scéna Milan Ferenčík, kostýmy Josef Jelínek,
choreografie Marcela Benoniová, sbormistr Adolf Melichar. Premiéra
11. března 2004 ve Státní opeře Praha.
JOSEF HERMAN
|