|
45. Festival sborového umění Jihlava
Cantus - září 2002
45. ročník FSU Jihlava probíhal ve dnech 28.-30.června v Domě
kultury v Jihlavě za účasti devíti sborů z ČR a dvou ze zahraničí –
z Polska a Číny. Festivalu předcházel již VI. ročník mezinárodní
skladatelské soutěže, vyhlášený MK ČR za odborné garance IPOS ARTAMA
Praha pro ženské a dívčí sbory. Mezinárodní porota tříkolově
posoudila 83 titulů, z nichž mnohé tvořily několikadílné cykly.
Soutěž obeslali skladatelé z dvaceti států – USA (17 titulů!),
Německa, V. Británie, Ruska, Ukrajiny atd. 1. cena udělena nebyla,
ostatní ceny a čestná uznání byly přiděleny skladatelům z Mexika,
Uzbekistánu, Bulharska, Polska a USA. Oceněné skladby byly v rámci
ediční činnosti FSU vydány tiskem a čtyři zazněly za účasti
některých autorů na festivalových koncertech.
Již tradičně jsou do festivalového programu zařazeny čtyři koncerty.
Úvodní v pátek večer zahájil Dívčí sbor PdF Jihočeské univerzity v
Českých Budějovicích. Sbormistr doc. Jiří Fuchs sbor připravil velmi
pečlivě, předně po hlasové stránce, což prokázal ve Smetanově sboru
Západ slunce a Lukášových Kravarkách. Je štěstím pro sbor, že jej
řídí sbormistr, který je současně odborníkem v hlasové přípravě.
Dívky z Budějovic vystřídal Krakowski chór kameralny z Polska, který
nás seznámil se starou a současnou polskou sborovou tvorbou – Waclav
z Szamotol, M. Zieleňski, Y. Paplauski. Od posledně jmenovaného
zazněla oceněná skladba v soutěži FSU Jihlava 2000 (skladatel byl
přítomen). Sbor disponuje velmi dobrým hlasovým fondem, avšak při
vystoupení zněl v hlasových skupinách nevyrovnaně s častým zbytečným
přeforzírováním.
II. festivalový koncert je vždy pojat komorněji a je situován také
do menšího prostoru výstavního sálku Oblastní galerie. Jako první
vystoupilo 16 žen Sukova komorního sboru z Benešova. Po poněkud
ještě ne zcela soustředěném úvodu (Eben) se sbor dobře rozezpíval ve
skladbách dalších (Poulenc, Kardoš). Sbormistryně L. Procházková
nastudovala se sborem i novinku ze skladatelské soutěže M.
Makowskiho Owce i dzwonki. Velmi příznivý dojem, žel, částečně
smazaly nepříliš vhodné přídavky (filmová hudba, spirituály). Čtyři
muži a čtyři ženy, což je osm hlasově kvalitních sólistů, sdružených
kolem sbormistra a současně i zpěváka Tomáše Votavy z Prahy, plně
zaujali pozornost publika jak svým přesvědčivým výkonem, zvláště pak
také v ukázkovém repertoáru – Elgar, Debussy, J. M. Forde a
smíšenými sbory opomíjeného J. B. Foerstera, z jehož tvorby
sbormistr vybral 4 sbory.
Na sobotním večerním koncertu vystoupily čtyři sbory. Foersterovo
komorní pěvecké sdružení Praha (sbm. Lukáš Vasilek) je vždy na FSU
vítané, a i tentokrát zpěvačky dokázaly, že patří k našim špičkovým
ansámblům. Sbormistr nastudoval i oceněnou skladbu „Erree“ (2.
cena), kterou si skladatelka Verónica Tapia osobně přijela
poslechnout z Mexika a o provedení se vyjádřila velmi pochvalně.
Závěrečný sbor Otmara Máchy Hymnu nebyl náležitě zvukově vyvážen
mezi složkou zpěvní a doprovodnou (varhany, tympány). Kromě sboru
Tomáše Votavy bylo druhou festivalovou „lahůdkou“ vystoupení sboru
Pueri gaudentes z Prahy. Zde jsme zaznamenali příklad nových proudů
ve sborovém zpívání: jeden, tzv. „minikomorní“ (př. sbor T. Votavy
nebo KoPlo-To z Ostravy), druhý „jinošský“, přejímající jen některé
partitury sborů mužských. Zde je impuls pro skladatele, aby pro
tento typ sboru, který bude mít jistě následovníky, napsali původní
opusy. Na festival připravila Zdena Součková „svůj sbor“ velmi
pečlivě, což prokázala mimo jiné v Lukášově cyklu Jaro se otvírá za
výborného houslového doprovodu Evy Melíškové. Ostravské učitelky se
sbormistrem dr. Vladimírem Kovaříkem jsou vždy zárukou odpovědného
provedení repertoáru. U sboru zvlášť oceňujeme hlasovou kulturu
(artikulaci, frázování, smysl pro tektoniku skladby – Lukáš,
Martinů). Koncert uzavřel hostující devatenáctičlenný ženský sbor
Jinyue „Friend of music“ z města Shenzenu v Číně. Sbor zaujal
širokou dynamickou škálou a procítěným přednesem hudby evropské (C.
Franck, G. Bizet, A. P. Borodin) a tvorby čínských skladatelů.
Zajímavý byl postřeh poněkud odlišného pojetí hlasového výcviku
zpěvaček (tvoření tónu, rezonance, artikulace), pro naše uši
nezvyklé. V čele sboru stojí profesionální dirigent a klavírista Li-Xiu-lu
a profesionální zpěvačka li-Ke. Výkon sboru si přijel poslechnout
velvyslanec v ČR Tang Guoqiang.
Závěrečný festivalový koncert v neděli dopoledne zahájil dětský sbor
Carmina z Rychnova nad Kněžnou. Pro FSU připravil sbormistr Karel
Štrégl – vedle úvodní skladby bulharského skladatele J. G. Slabakova
– devítivětou kantátu Jiřího Laburdy Jihočeská blatská skladba.
Poměrně náročnou skladbu zvládl sbor vcelku přijatelně, škoda jen,
že si sbormistr předem v sále náležitě nevyzkoušel lepší rozmístění
složky zpěvní a doprovodné (bicí nástroje), která 19 zpěváčků
přehlušovala. Dívčí akademický sbor PdF Západočeské univerzity z
Plzně vystoupil na FSU poprvé a výkonem vcelku překvapil. Sboru bylo
festivalovým výborem svěřeno nastudování oceněné skladby ze soutěže,
kterou zpěvačky s výbornou sólistkou přednesly ke spokojenosti
publika i přítomného skladatele Lubomira Deneva z Bulharska. Sbor s
přehledem řídila PaeDr. Daniela Mandysová. Festival uzavřel smíšený
sbor Iuventus gymnázia ze Svitav. Sbormistryně PaeDr. Věra Burešová
prokázala nejen dirigentské kvality (úsporná srozumitelná gesta),
dále systematickou každoročně opakovanou práci s mladými hlasy, ale
i odpovědně zvolený repertoár. Zvlášť oceňujeme zařazení lidových
písní (úpravy M. Raichla – Chodský den), které se u mládeže plíživě
vytrácejí. Vystoupení svitavských gymnazistů udělalo důstojnou tečku
za nepřetržitě čtyřicetpětlet trvajícím sborovým festivalem.
V závěru ocitujme některé výroky přítomných hostů:
Mladá hudební skladatelka Verónica Tapia, která si přijela
poslechnout svoji skladbu z Mexika, nám mj. řekla: „…Bylo nádherné
pozorovat, jak čeští lidé demonstrují vlastní, tak bohatou sborovou
tradici. Odvážím si domů balík sborových partitur, které budu
poctivě studovat. Ovšem, co jsem slyšela, na to pouhá slova nestačí.
Tolik hudební krásy za tři dny! Vřele děkuji Foersterovu sboru,
který přednesl moji skladbu k mé naprosté spokojenosti. Ale obdivuji
i ostatní vaše sbory. Uchovám si tento zážitek v paměti po celý
život!“
…
V rámci FSU byl po dvou letech opět pořádán odborný seminář,
věnovaný hlasovému výcviku v ženském (dívčím) sboru. Lektorem byl
doc. Jiří Fuchs z PdF v Českých Budějovicích, který svoje odborné a
praktické dlouholeté zkušenosti demonstroval na „svém“ sboru. Byl to
ukázkový příklad, jak teorii promítat do praktické činnosti. A to se
doc. Fuchsovi podařilo. Jak pracuje s hlasem u čínských dívek, to ve
druhé části semináře předvedla (také s praktickými ukázkami se
sborem) vedoucí sboru paní Li-ke.
Konečně je nutno se také zmínit o ediční činnosti v rámci FSU v
Jihlavě. I když se sborové partitury vydávaly již od II. ročníku
festivalu, tj. od roku 1958, od roku 1990 je edice zaměřena – vedle
nových sborových skladeb oceněných v soutěžích – také na vydávání
partitur našich klasiků (Smetana, Dvořák, Fibich, Martinů). Dosud
bylo vydáno přes 160 sborových partitur od 110 našich a zahraničních
skladatelů.
Ladislav Fučík
|