|
VII. světový festival chlapeckých sborů Poznaň
www.sbor.cz - březen 2001
... trochu z jiného pohledu
O tom, že sborové zpívání je nádherná a ušlechtilá věc, nemusím
jistě na těchto internetových stránkách nikoho přesvědčovat. O to
víc mě těší, že jsem se mohla zúčastnit VII. ročníku Světového
festivalu chlapeckých sborů v Poznani, který se konal ve dnech
22. - 27. února 2001, a věřte nebo ne, bylo co poslouchat. Panu
W. A. Kroloppovi, řediteli celého festivalu a současně
sbormistrovi jednoho z vystupujících sborů („Polskie Słowiki“), se
podařilo po několikaleté odmlce získat a finančně zabezpečit doposud
největší počet chlapeckých sborů v historii festivalu (I. ročník byl
uspořádán v roce 1976). Letos z původních 19 účinkujících vokálních
těles sice na poslední chvíli odřekl jeden z favoritů – „Academy of
Choral Arts z Moskvy“ – ale to neměnilo nic na skutečnosti, že výběr
sborů byl velice pestře a promyšleně sestaven. Jak uvedl už Jan
Zapletal ve svém článku „Polsko fandí chlapeckému zpívání“,
rozmanitost se netýkala jen pěveckého obsazení (SA versus SATB, či
početný sbor vedle komorního), ale i repertoáru.
Festival v Poznani si klade za cíl být přehlídkou sborového umění
chlapeckých sborů celého světa, ale ať chceme nebo ne, stává se
zároveň jakousi „soutěží bez medailí“. Asi bychom zde zbytečně
hledali vysloveně slabé sbory, neboť výkony všech zúčastěných byly
na vysoké úrovni. Kdyby se však udělovaly ceny jen těm nejlepším,
jistě by přední místa zaujímaly sbory „Ažuoliukas“ z Litvy
(V. Miškinis), „Dresdner Kapellknaben“ ze SRN (M. iebich),
„Polskie Słowiki“ z Polska (W. A. Krolopp) a „New College
Choir Oxford“ z Velké Británie (E. Higginbottom).
Proč se právě tyto sbory liší, řekněme, od průměru ostatních? Za
jednu z hlavních příčin považuji vynikající hlasovou a technickou
průpravu, která u ostatních účastníků buď zaostávala nebo
absentovala. Jak mi sami sbormistři ( V.Miškinis a W.A.Krolopp)
prozradili, je pro ně hlasová výchova zpěváků jednou z
nejdůležitějších součástí přípravy. „Polští slavící“ se přitom
orientují spíše na práci individuální, která je vedena
profesionálními školiteli, zatímco V. Miškinis sám pracuje třikrát
týdně na hlasové výchově s celým sborem. Krásný kultivovaný zpěv
těchto sborů šel ruku v ruce s téměř bezchybnou intonační čistotou,
a to i v obtížných polohách, a ještě více podtrhl již tak velmi
širokou škálu použitých výrazových prostředků. Bylo úžasné sledovat
jak litevští zpěváci reagují na sebemenší gesta svého sbormistra,
jak plynule mění hlasové rejstříky, aniž by se přechod projevil na
barvě či síle zvuku. Chrámem burácející fortissimo střídalo v
dynamických vlnách pianissimo, a lze bez nadsázky říci, že
Ažuoliukas dosahoval největšího dynamického rozpětí ze všech sborů
festivalu, které však v žádném případě nevedlo ke snížení kvality
zpěvního tónu.
Za další důležitý bod z hlediska výsledného produktu považuji tvůrčí
interpretační práci sbormistra. Bylo zajímavé sledovat a srovnávat
jednotlivé „rukopisy“ zúčastněných. V této souvislosti bych ráda
upozornila na drážďanského sbormistra „Dresdner Kapellknaben“ M.
Liebicha, který obdivuhodným způsobem dokázal pojmout jednotlivé
skladby. V každé našel určitý prvek, ať už se jednalo o deklamaci,
rytmus, tempo, dynamiku, intonaci či jiné, který dokonale
propracoval (samozřejmě opět na základě pěvecky dokonale
připraveného sboru) a zviditelnil, čímž dosáhl neobvyklého vysoce
hudebního účinku.
O posledním jmenovaném sboru – „New College Choir Oxford“ z Velké
Británie pod vedením E.Higginbottoma - nemohu podat vlastní
svědectví, ale podle zpráv odborníků, patřilo jeho vystoupení k
vrcholům festivalu. To stejné se údajně nedá říci o komorním
orchestru, který sbor při Händlově Mesiáši doprovázel.
Také „Polskie Słowiki“ měli svůj vlastní „styl“, který se v současné
době, soudě podle festivalových koncertů, orientuje na sólová
vystoupení některých sboristů. V každém případě mají „Polští
slavíci“ svůj repertoár profesionálně zvládnutý a kromě již
mnohokrát zmíněných pěveckých předností nám ukázali, jak lze
pracovat i s prostorem pódia, aby posluchač získal z koncertu co
největší hudební a vizuální zážitek. Na adresu sbormistra W.A.Kroloppa
bych ještě uvedla, že se nejenom staral o hladký průběh celého
festivalu a pěvecká vystoupení svého sboru, ale zároveň se velice
sympatickým způsobem zhostil role moderátora některých koncertů.
I Česká republika měla v Poznani své zástupce. Byli jimi „Pueri
gaudentes“ z Prahy pod vedením sbormistryně Zdeny Součkové.
Přestože chlapecké sbory u nás nemají tak dlouholetou tradici, jak
je tomu např. v Polsku nebo Německu, musím s potěšením konstatovat,
že naši podali velice dobrý výkon. Jistě i oni si jsou vědomi
různých nedostatků, které lze vylepšit, a právě jim (stejně jako
většině dalších zúčastněných sborů) mohl festival v tomto ohledu
otevřít nové obzory a naznačit směr.
Na závěr snad jen jedna technická poznámka na adresu pořadatelů.
Skutečnost, že některé sbory zpívaly zcela jiný repertoár, než jaký
byl uveden v programu, se dá pochopit. Myslím si ale, že by šlo
předejít nesrovnalostem v délce jednotlivých koncertních vystoupení,
aby se předešlo situacím, kdy první účinkující zpívá téměř hodinu a
druhý v důsledku toho musí zkrátit svůj program na minimum. Přitom
by stačilo předem určit časové rozmezí jednotlivých vystoupení a
včas o něm informovat všechny pozvané sbory.
Letošní festival skončil. Organizátoři si oddechli, zpěváci se
vrátili do svých domovů (někteří až za oceán), Poznaň utichla, ale
jedno zůstalo u všech - láska a nadšení pro sborové zpívání. A proto
se už nyní můžeme těšit na další „setkání“. Příští - VIII Światowy
Festiwal Chórów Chłopięcych POZNAŃ - se podle tradice bude konat už
za tři roky, tj. roku 2004!
Mgr. Lucie Černohousová
|