|
Polsko fandí chlapeckému zpívání
server www.sbor.cz - 1.3.2001
V celé České republice jsou pouze čtyři chlapecké sbory. Dlouholetá
tradice byla přerušena druhou světovou válkou a teprve v posledních
dvou desetiletích se nově vznikající sbory pokoušejí tuto tradici
obnovit. V Polsku je situace naprosto odlišná. Činnost sborů zde
nebyla přerušena nejen díky silnému náboženskému podvědomí, ale také
díky velké přízni celé společnosti. I proto mohl renomovaný
poznaňský sbor "Polskie slowiki" v čele se sbormistrem W. A.
Kroloppem uspořádat na konci února sedmý světový festival
chlapeckých sborů, na který byli pozváni i pražští Pueri gaudentes
se sbormistryní Zdenou Součkovou.
Naše cesta začala již v Praze velmi dobrodružně. Republiku
zachvátila sněhová kalamita a protože autobus uvízl na zavřené D1,
samotný odjezd se opozdil o tři hodiny. Ani další jízda neprobíhala
zrovně klidně, a tak jsme 380 kilometrů ujeli za dlouhých devět
hodin. Hned po příjezdu nás pohltila festivalová nálada. Přehlídky
se totiž zúčastnilo 19 chlapeckých sborů z 13 zemí, což dohromady
čítá něco přes 1000 chlapců a mužů. A když se téměř všichni ubytují
v luxusním hotelu Poznaň, mohu vám zaručit, že je o zábavu
postaráno.
Hlavním pilířem festivalu byly dva z celkem 31 koncertů. Na prvním
"Koncertě 900 hlasů" v poznaňské katedrále bylo provedeno téměř
hodinové dílo polského skladatele 19. století Stanislawa Moniuzska
"Litanie ostrobramkie" v podání symfonického orchestru a všech
zúčastněných sborů. Zapne-li 900 hlasivek ve finální scéně skladby
naplno, jde o jeden z nejpůsobivějších okamžiků jak pro zpěváky, tak
i pro publikum. Druhý velký koncert se konal v aule univerzity a
každý sbor se na něm představil krátkým pětiminutovým programem. I
tak se ale koncert protáhl na téměř tři hodiny. Všechny sbory se
také zúčastnily nedělních dopoledních mší v celé Poznani, aby i
široká veřejnost měla možnost slyšet chlapecké hlasy, a představily
se na samostatných profilových koncertech.
A který sbor nejvíce zaujal? Jako na každé české přehlídce, i zde se
objevily sbory špičkové, kvalitní i méně kvalitní. Mezi špičky se
zařadili litevští "Azuoliukas" pod vedením známého Vytautase
Miškinise, kteří oslnili stoprocentní intonací, účelně využitými
výrazovými prostředky, průzračnou barvou a uvolněným hlasem (a to i
ve vysokých sopránových polohách a při malé dynamice). Dále
pořádající "Polskie slowiki", ostrovní New College Choir Oxford, "Nidarosdomens
Guttekor" z norského Trondheimu a myslím, že ani my, Pueri gaudentes,
jsme české sborové škole ostudu neudělali.
Při velkém počtu zúčastněných chlapeckých sborů se projevily i
rozdíly v celkovém pojetí těles. Čtyři sbory působí v čistě
chlapeckém složení soprán - alt, ostatní ve smíšené sestavě SATB,
kde mužské hlasy obsazují většinou "mladí páni", často doplnění o
vyspělé hlasy věkově starších mužů. Velká část sborů působí pod
patronací kostelů, takže jejich hlavní koncertní náplní jsou nedělní
mše (tomu odpovídá i zaměření repertoáru), další pracují při
hudebních školách, kde chlapci věnují hudbě velkou část výuky, což
dává předpoklady k vyšší kvalitě (chcete - li poloprofesionalizaci),
zbylé působí při rozhlasových společnostech či na čistě amatérské
úrovni. Celá přehlídka byla zajímavá i výběrem repertoáru. Chlapecké
sbory se nezalekly velkých děl světových mistrů, a tak na koncertech
zazněly například tyto skladby: J. S. Bach: Magnificat, A. Vivaldi:
Gloria, W. A. Mozart: Requiem d-moll, Missa brevis in D, G. Puccini:
Gloria, J. Rutter: Psalmfest a samozřejmě společné Litanie
ostrobramskie Stanislawa Moniuzska.
Celý festival byl organizován téměř na profesionální úrovni. Drobné
chybičky se při takto obrovské akci samozřejmě objevily, vzhledem k
náročnosti ale byly naprosto pochopitelné. Celá akce se mohla
uskutečnit zejména díky podpoře polské veřejnosti, která se promítla
i do podpory oficiálních úřadů (starosty Poznaně, maršálka oblasti
Wielkopolska, ministra kultury, patronace prezidenta A. Kwasniewkého),
do mediální propagace v TV, rozhlase a tisku a do dlouhé řady
sponzorů. O popularitě chlapeckého zpívání svědčí i účast sedmi
polských sborů, z toho tři (!) ze samotné Poznaně, vyprodané
koncertní sály a aplaudující publikum, které si vynucuje přídavky.
Možná i proto byla pro Pueri gaudentes účast na sedmém světovém
festivalu důležitá. Nejen se ukázat na mezinárodním hudebním poli a
navázat kontakty, ale také cítit zájem posluchačů. A to někdy u nás
postrádáme
JAN ZAPLETAL
|