|
Válek uvedl premiéru Jana Hanuše
Právo - 30. 9. 1999
Recenze u příležitosti závěrečného koncertu festivalu Svatováclavské
slavnosti.
Program: Jan Hanuš: Věže babylonské a A. L. Weber: Requiem
O spolehlivosti a odpovědnosti dirigenta Vladimíra Válka se
přesvědčujeme po celou dobu jeho dosavadní kariéry a nejinak tomu
bylo i v minulých dnech, kdy řídil postupně v Praze oba orchestry,
se kterými nejvíce spolupracuje - Českou filharmonii a Symfonický
orchestr Českého rozhlasu (SOČR).
"Svůj" orchestr SOČR, jehož je Válek šéfem od roku 1985, řídil v
úterý na závěrečném koncertu Svatováclavských slavností v báječně
vyprodaném Vladislavském sále na Pražském hradě. Nebylo divu, neboť
na programu byla vedle Requiem "muzikálového" A. L. Webbera světová
premiéra skladby doyena našich skladatelů Jana Hanuše Věže
babylonské. Hanušova dvacetiminutová symfonická freska staví do
protikladu dvě polohy - úvodní gradující do fortissima a následující
ztišenou přecházející do ztracena, aby tak autor zobrazil boj dobra
a zla či pýchy a pádu člověka v tomto století.
Válek vystavěl filozofující podobenství se smyslem pro každou notu a
přítomný skladatel sklidil za skladbu zasloužené ovace. Ve Webberově
Requiem se k SOČR přiřadily dva sbory, Kühnův smíšený a chlapecký
Pueri gaudentes se dvěma slovenskými sólisty, sopranistkou Lubicou
Vargicovou a tenoristou Miro Dvorským. Válkova "obojživelnost" je
známá, a proto se vokálnímu dílu kombinujícímu klasičtější pasáže s
rockovými dostalo odpovídajícího provedení, kde kromě zmíněných
sborů zazářila sopranistka Vargicová.
Jako stálý dirigent České filharmonie pracuje Válek od roku 1996 a
na posledním abonentním koncertu orchestru řídil v Rudolfinu díla
Fibicha, Prokofjeva a Beethovena. Přestože Beethovenova Eroica
(Symfonie č.3 Es dur) měla všechny znaky prvotřídního provedení s
dobře vystavěnou skladbou, publikum nejvíce ocenilo houslový koncert
č.1 D dur, kde opět v Praze exceloval mladý Japonec Daishin
Kashimoto. Dvacetiletý vítěz několika soutěží se velice liší
přístupem i podáním od svých zázračných krajanů a Prokofjevovo dílo
z roku 1915, které dodnes šokuje svou moderností a formální novostí,
podal s mimořádným citem i technickou bravurou. Program večera
vhodně doplnila Fibichova symfonická báseň Toma a lesní panna.
VLADIMÍR ŘÍHA
|