|
Zpívání s Pueri gaudentes
Tradice chlapeckých sborů u nás pokračuje
Metro - 9.12.1998
Chcete-li tip na zítřejší večer, poradíme vám. Městská knihovna v
Praze pořádá koncert černošských spirituálů a gospelů, spojený s
křtem CD Crossin' Jordan. Zpívat bude Eva Kriz-Lifková a spolu s ní
chlapecký a mužský sbor Pueri gaudentes. Zpěvačka, která od svých
začátků v Erastu a Spirituál kvintetu prošla jistým stylovým
tříbením a vyzrála ve výraznou pěveckou osobnost, nám jistě promine,
ponecháme-li ji v tomto článku poněkud v ústraní a zaměříme se na
sbor, s kterým volně spolupracuje již několik let. Parádním
zhmotněním této spolupráce je právě křtěné CD.
SBOR Pueri gaudentes byl založen v září 1990 sbormistryní Zdenou
Součkovou. V koncertním sboru zpívá 80 chlapců a mladých mužů ve
věku 10 - 25 let. Ve dvou mladších přípravných sborech zpívá okolo
60 chlapců ve věku 5 - 11 let. Repertoár sboru je velmi pestrý,
neomezuje se jen na určité druhy skladeb. Jsou v něm jak skladby
pouze pro chlapecké hlasy (soprán a alt), tak skladby pro muže
(tenor a bas) a i skladby pro celý sbor (soprán, alt, tenor, bas).
Sbormistryně se snaží seznámit chlapce se skladbami různých autorů,
hudebních období i stylů. Jsou to skladby církevní i světské, lidové
písně mnoha národů v různých úpravách, od gregoriánského chorálu,
středověkých písní a polyfonních skladeb až po díla současných
skladatelů. Členové sboru hrají na různé hudební nástroje. U řady
skladeb si obstarávají hudební doprovod sami.
ÚČAST na mezinárodních hudebních festivalech a soutěžích pro dětské
sbory v Nantes (1995), v Neerpeltu (1996) a v Leccu (1997) svědčí o
tom, že chlapci jsou schopni získat uznání i mimo domácí podia.
Hodnocením jejich kvalit je pravidelná spolupráce na představeních
Státní opery Praha v operách Carmen, Turandot a Boris Godunov. V
létě 1997 se sbor zúčastnil na Pražském hradě Bernsteinovy Mše. Sbor
natáčí v ČT a vydal dvě CD.
TO BYLY "letáčkové" informace o sboru, jenž se oddělil v roce 1990
od svého kmenového souboru - tehdy devětadvacetileté Radosti Praha
-, aby si hledal svoji vlastní cestu. K takovému výčtu informačních
fakt lze doplnit ještě zcela čerstvé údaje se stručným komentářem
sbormistryně Zdeny Součkové: V červnu jsme natáčeli s Pardubickou
komorní filharmonií a anglickým dirigentem Bostockem Douglasem v
moravském Lanškrouně Requiem Gabriela Fauréeho pro dánskou firmu. Od
2. do 15. července bylo 48 kluků a mladých mužů na koncertním turné
v Norsku a Švédsku. Koncertovali jsme v Oslu, v Trondheimu, ve
švédském Varbergu, Junselle, Linköpinku a Norköpinku. Viděli Fram v
Oslu i Vasu ve Stockholmu, zpívali jsme o půlnoci při mši za světla
polární noci na 64. stupni severní šířky hluboko v lesích na území
Laponců.
30 KLUKŮ zpívalo začátkem srpna v Carmině Buraně při zahajovacím
koncertu mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov pod řízením
Jiřího Stárka společně s Filharmonickým sborem a orchestrem Státní
opery Praha. Česká mše vánoční, J.J.Ryba - Státní opera PrahaZcela
aktuální je účinkování kluků v České mši vánoční ve Státní opeře.
Premiéra byla tuto neděli, hraje se i na Štědrý den odpoledne. S
Evou Kriz-Lifkovou jsme letos zpívali už na koncertě v Klatovech na
závěr našeho letního soustředění na Šumavě. Listopadový koncert v
kostele sv. Salvátora bohužel odpadl pro její onemocnění, o to více
se těšíme na zítřejší křest.
TOLIK TEDY curriculum vitae sboru. Nicméně, ze všech informačních či
propagačních letáků se sbor vždy bude jevit jako masa, viditelná ve
své kontuře "mnohahubé libé saně", z jejíchž hrdel se namísto čpící
síry linou libé hlasy otvory zakulacených úst či jejich sevřených,
sykajících štěrbin, jako se vzduch hrne z píšťal varhan.
AVŠAK SBOR - to jsou navíc individua z masa, kostí, mozků a
nehmotných duší. Je protkán sítí živých vztahů, které ho zároveň
formují v ne tolik ostré a zřetelné kontuře vnitřní, jejímž výrazem
je nakonec konkrétní kvalita sborového zpěvu i vnitřního
společenského žití. Abychom čtenáři načrtli zkratkovitý obrázek
toho, co uvnitř klokotá, vraťme se do jedné noci na konci srpna.
SEDÍM uprostřed hloučku kluků - pardon, mladých mužů okolo dvacítky
- na letním soustředění v přívětivém koutě Šumavy. Jsou to táboroví
vedoucí vzešlí ze sboru. Sedí zde také sbormistryně Zdena Součková.
Noc pokročila přes svoji polovinu a kluci "ještě před mutací" už spí
- po noční "bojovce" - ve stanech. Chytám na přeskáčku věty hovoru:
"...Já jsem nikdy neměl představu, že by kluci mohli zpívat... Já
bych nechtěla, aby to byla rarita. Mám radost, že se kluci nestydí
za to, že zpívají. Ona v klukovské mentalitě je větší tendence dělat
ramena. Také jde o to, jak to vezmou jejich kamarádi... Moji
kamarádi - třeba kulturní neznalci - jsou z toho perplex... Není to
žádná zvláštnost. Jsou to normální kluci. Ve všem. Řádí jako jiní,
ale navíc ještě zpívají. Tam je spousta aspektů, které jinde nejsou.
Oni udělají spoustu věcí, které - mám alespoň takový pocit - by jiní
neudělali, ale musí se umět jim o to říct, aby to pro ně nebylo
šplhání. A když je to zaujme, koukaj s otevřenou pusou...
Motivace... Metody... Já si myslím, že by to všechno mělo vycházet
právě z té normálnosti, přirozenosti. Kolem sebe máš drogy, pití,
kouření... Jak z toho můžeš utéct... Puberta... Zamilovanost...
Doba... Problémy... Každá doba má problémy. Já je nechci ventilovat
v novinách... Kolikrát my sami jsme měli problémy, kolikrát jsme to
chtěli rozpustit, a nikdy jsme to neudělali... Kde je hranice, kde
končí zábava a kde začíná byznys... Manažeři, producenti... Občas tě
někdo tlačí do něčeho, co v té chvíli nelze splnit. Hučí do tebe, že
se to nemůže odmítnout, že se tím zaplatí to a to... A je těžké
přesvědčovat, že to nejde, že to není hotový a nemůže být... S
byznysem souvisí propagace. Proč propagaci? Přinese kvalitnější
výběr. Vytváří totiž prestižní prostředí. Ono k ní třeba stačí živě
reagovat v koncepci na různé nabídky. Když jsem vzala Carmen ve
Státní opeře, přivedlo to k nám děti z muzikantských rodin. Hodně
nám pomohla Bernsteinova Mše. Sólista byl bezvadnej a ostatní kluci
zazpívali taky dobře. Tím se soubor dostává do povědomí. Neboli to
znamená často se rozhodovat, co přijmout - co nepřijmout, a když se
rozhodneš, je toho někdy moc a dělá ti to problémy třeba i doma. Pak
se někdy ptáš, jestli ti to za to stojí. Naštěstí mi spousta lidí
pomáhá, i když poslední "ksicht" tomu musíš dát sám.
DOČETL-LI trpělivý čtenář až do tohoto místa, vycítil patrně
poctivost snažení, s kterou ve sboru hledají cestu k dobré muzice, a
formují tak vnímavost dětí ke kultuře a k estetickému prožitku v
nejširším slova smyslu. Přesvědčit se o tom můžete zítra od 19 hodin
v Městské knihovně, v sobotu 12. prosince od 15 hod. v klášteře
svaté Anežky České nebo 18. prosince v 17 hod. v aule ZŠ Umělecká 8.
Jste srdečně zváni.
MILOŠ ŠINDELÁŘ
|