|
Jak vzniká chlapecký sbor
Harmonie - 11/98
Oproti své "mateřské firmě", dětskému sboru Radost, který vznikl už
v roce 1961, jsou Pueri gaudentes jako jedno z jeho oddělení vlastně
pořád v miminkovském věku. A přesto už tato klučičí "batolátka"
dosáhla v posledních letech úspěchů zcela profesionálních. Naposledy
letos v srpnu, když spolu s Pražským filharmonickým sborem a
Janáčkovou filharmonií Ostrava pod taktovkou Jiřího Stárka
zahajovali slavnými Carmina burana Mezinárodní hudební festival v
Českém Krumlově.
"Když jsem se v roce 1990 rozhodla založit na půdě Radosti chlapecký
sbor," říká sbormistryně Zdena Součková, "měla jsem na mysli hlavně
problém motivace kluků ke sborovému zpěvu. Rozhodla jsem se
nabídnout jim zpěv jako ryze mužskou záležitost. Toto podvědomí,
které se v našich krajích bohužel zcela vytratilo po zrušení
klášterů a jejich neodmyslitelných chlapeckých a mužských sborů, se
už sice pokoušelo vzkřísit několik kolegů, ale až na Boni Pueri
zatím marně. Cením si toho, že moji kluci berou sbor jako
rovnocennou mimoškolní záležitost a nestydí se před svými,
povětšinou sportovně či technicky zaměřenými spolužáky za to, že
zpívají ve sboru. Snažím se také, aby naše, byť zcela seriózní
práce, měla stále i příchuť hry a zábavy. Proto také kladu důraz na
jednoznačně chlapecký repertoár, jehož provádění si zároveň občas
oživujeme různými scénickými prvky."
Velmi pečlivě vedená kronika sboru, která už dnes včetně různých
příloh váží několik kilogramů, zachycuje velmi názorně jednotlivé
etapy vývoje tohoto dětského pěveckého tělesa, dnes jednoho z
nejlepších u nás. Od obvyklých skromnějších začátků, ještě pod
společnou hlavičkou s Radostí, po postupné faktické osamostatnění,
spjaté i s jistou profesionalizací. Ta se prakticky odehrávala v
roce 1993, tedy už ve třetím roce trvání sboru, když Pueri dostali
nabídku na účinkování v nové inscenaci Carmen ve Státní opeře jako
"děti ze Sevilly". "Tahle nabídka pro naši práci znamenala zásadní
zlom," pokračuje Zdena Součková. "A opět především pro motivaci
kluků, kteří najednou pochopili, že to jejich zpívaní není jen
nezávazné blbnutí, ale že dochází i širšího ocenění. A navíc to pro
většinu z nich bylo vůbec první setkání s nejnáronějším hudebním
žánrem vůbec - s operou - a stalo se tak dalším krokem při jejich
nenásilné hudební výchově."
Na Carmen časem navázala i další hostování ve Státní opeře - 1995 v
Turandot a 1996 v Borisi Godunovi. Přihlásila se ale i Česká
televize, takže kromě několika písniček pro nedělní dětské studio
"Radující se chlapci" nahráli i sborový part pro šestidílný
magicko-historický seriál ČT Ďábel v Praze. Měsíc nato, v dubnu
1996, na jednom z koncertů pokřtili i své první CD, vydané pod
značkou Bohemia music, k němuž o rok později přibyla další nahrávka,
spirituály a gospely "Crossin´ Jordan" se sólistkou Evou Kriz-Lifkovou.
Dalším významným mezníkem bylo i spoluúčinkování na provedení Mše
Leonarda Bernsteina na Pražském hradě v létě loňského roku.
Zároveň už ale chlapci a mladí muži, jejichž hudebním domovem je
pražská ZUŠ v Šimáčkově ulici v Holešovicích, začali sbírat i první
zahraniční zkušeosti. Poprvé už na podzim 1993 při zájezdě na
Sicílii, "naostro" pak začátkem roku 1995 na Mezinárodním festivalu
dětských sborů v Nantes, kde v konkurenci 26 těles postoupili do
semifinále. O rok později, na slavném Evropském festivalu mladých v
belgickém Neerpeltu, si však už pražští Pueri odnesli první cenu.
Tentokrát už ale v kategorii smíšených sborů: "Jak moji první kluci
rostli a začínali mutovat, ale pořád chtěli zpívat, musela jsem
začít řešit i tento problém. Po různých úvahách jsem se nakonec
rozhodla přebudovat ryze dětské dvouhlasé těleso připojením mužských
hlasů na sboe smíšený. A protože v rámci Radosti pracuje i dospělý
sbor Gaudium, požádala jsem jeho pány o výpomoc. A tak teď díky této
formaci můžeme rozšiřovat repertoár i o klasickou renesanční a
barokní polyfonni a postupně i o některé další velké sborové
skladby. Kluci, kteří odmutují, plynule přecházejí do tenorů nebo
basů a těch pár "pánů kluků" s námi spolupracuje už stabilně. Velkou
pomoví je pro mě ale samozřejmě celý další okruh lidí, kteří mi - ať
už umělecky, pedagogicky nebo organizačně - dílem pomáhají. V této
souvislosti nemohu nezmínit i jméno Pavla Jurkoviče."
Zdá se, že Zdena Součková opravdu ví, jak se "dělá sbor". Přejme jí
i Pueri gaudentes, aby kromě dalších úspěchů, které na sebe jistě
nenechají dlouho čekat, bylo v jejich práci stále i dostatek oné
radosti, s kterou zpívají a kterou také rozdávají.
MAGDALENA ŽIVNÁ
|