|
Pueri gaudentes
Magna - červen 1998
Řekne-li se dětský pěvecký sbor, každému se asi vybaví utěšený
obrázek uniformního, zpravidla dvoubarevného, do tří pater
zarovnaného šiku sukní, mezi kterými sem tam po bližším ohledání lze
spatřit něco málo kalhot. Holčičí přesilovka. Chlapci bývají trochu
na obtíž, jelikož jim je souzeno měnit v pubertě hlas a ten po
mutaci již není dětský, co by tedy pohledávali v dětském sboru. To
jej jeden pohled, který možná vypadá logicky.
DEJTE ŠANCI MUŽŮM
si asi v jisté chvíli řekli manželé Zdena a Vladislav Součkovi a z
pěveckého "konsorcia" Radost (*1961), skládajícího se z četných
sborových těles (Gaudium - smíšený sbor, Cesmina - dívčí sbor a
přípravky Písnička, Koťátka a Ťutínci) vytvořili v září 1990
chlapeckou odnož. Motivem k tomuto rozhodnutí byl však také fakt, že
v té době již v Hradci Králové působil chlapecký sbor Boni Pueri,
který založil sbormistr dr. Skopal. On a Zdena Součková se totiž
shodují v tom, že hoši zpívají stejně dobře jako dívky a jen
odborník z nahrávky pozná drobný rozdíl v barvě hlasu. V dětství se
obecně obě pohlaví nemají příliš v lásce, necítí potřebu se nějak
vehementně kamarádit, a proto většina chlapců dříve či později
odpadne. Zůstávají jen ti klidní, zakřiknutí a svědomití, co neumějí
zlobit. Pánská jízda je narozdíl od dámské prestižní záležitostí,
vzbuzující pocit jakési kolektivní hrdosti.
Chlapeckou komunitu tehdy tvořily tři přípravky rozdělené podle
věku, které si již o Vánocích '90 společně zapěly v kulturním domě v
Praze Ďáblicích. V té době byl na programu velmi jednoduchý
repertoár. V následujícím roce se konstituoval koncertní sbor a
ostatní se sdružili v jednu přípravku. Následovala několikerá
vystoupení a se sborem začal spolupracovat hudební skladatel a
pedagog Pavel Jurkovič, působící na fakultní škole v Umělecké ulici
na Praze 7 (ten se zasadil o to, aby byla hudební výchova na
základních školách rozšířena co do obsahu i počtu hodin). Tehdy se
už někteří mladí pánové rozhodli mutovat. Jelikož však byly jejich
hlasy citlivě pěstěny, žádný zásadní problém nenastal. Bývalo spíš
výjimkou, když někteří z nich díky bouřlivému průběhu transformace
hlasu opouštěli řady umělců za halasného kokrhání. I tací se však,
pokud jejich zájem o zpěv trval, mohli po stabilizaci hlasových
poměrů vrátit a pokračovat.
SICÍLIE
V roce 1993 na přelomu září a října se za přispění jedné klučičí
maminky podařilo poprvé zacílit chlapecké snažení směrem do
zahraničí. Sicilského turné se společně s Pueri účastní i několik
mužů z Gaudia. Větší část příjezdové trasy absolvují pěvci po moři z
Janova do Palerma. Po dobu šestadvacetihodinové plavby zkoušejí na
vystoupení. Velký zážitek zpestřený bouří, doprovázenou emisí obsahů
žaludků, je korunován sérií úspěšných performancí. Z koncertů se
vracejí pozdě v noci vyčerpaní a unavení. Za odměnu je jim dopřáno
uvidět Pompeje a Etnu.
FILM
Po návratu starší pánové z Gaudia stále častěji zkoušejí i
koncertují společně s chlapci a touto přirozenou fúzí se věkové
rozpětí (od 7 do 70 let) stává jakousi raritou. Zdena Součková však
podotýká, že se všichni chovají jako malí kluci s tím, že ti starší
se pouze déle učí z not. Objevil se nový obtížnější repertoár a
následovala řada dalších vystoupení a nabídek ke spolupráci. Několik
chlapců bylo vyzváno k natáčení filmu Mladý Mussolini s A.
Banderasem.
STÁTNÍ OPERA
Výhoda sborového maskulinismu se vzápětí projevila při obsazování
dětského sboru do tří představení Státní opery v Praze: Carmen (Georges
Bizet), Turandot (Giacomo Puccini) a Boris Godunov (Modest Petrovič
Musorgskij). Dětské party těchto oper jsou totiž psány zejména pro
chlapce. Umělecký vstup do trvalého angažmá byl pro Pueri důležitým
zlomem.
SOUTĚŽE
V únoru 1995 odjíždějí s Pavlem Jurkovičem po úspěšném konkursu do
francouzského Nantes na rozsáhlé soutěžní defilé sborů z takřka celé
Evropy. Zpívají s obrovským nadšením a nasazením a díky tomu se
prodírají konkurencí až do semifinále. Roku 1996 získali prestižní
první cenu v belgickém Neerpltu na celosvětové soutěži čítající
účast jednoho sta sborů. Na základě velikého úspěchu byli ještě
téhož roku pozváni k vánočnímu turné do Holandska a v létě roku 1997
získali druhou cenu v soutěži chlapeckých sborů v italském Leccu.
MŠE
Vrcholem sezóny se bezesporu stalo po předchozím soustředění v Brně
účinkování v méně známém, avšak o to krásnějším monumentálním díle
Leonarda Bernsteina pro tři sta účinkujících hudebníků a zpěváků.
Mši nastudoval v režii Stanislava Moši německý dirigent Caspar
Richter. Pod jeho taktovkou se v průběhu téměř dvou hodin na
otevřené scéně třetího nádvoří Pražského hradu představili Brněnská
filharmonie a sbor, Jazzové trio, Rock band Jiřího Marka a "street
dancers" v čele s muzikálovou slovenskou hvězdou Silvií Sklovskou.
Klíčovou roli Celebranta nastudoval zkušený bernsteinovský interpret
Richard Morris.
Uvedení Mše stíhala nepřízeň počasí. Na chlapcích i přesto bylo
znát, že zpívají s velkou chutí a nadšením a sklidili za to u diváku
zasloužený obdiv.
SOUČASNOST
Nedávno se kvůli nedostatku financí Pueri nezúčastnili koncertního
turné po Izraeli. Je zvláštní, že obdobné špičkové těleso se v
zahraničí pohybuje ve sféře velkého zájmu nejen státních kulturních
institucí, ale i sponzorů. Pueri gaudentes jsou v podstatě součástí
základního školství (ZUŠ Praha 7), a proto chudí. Dnes nacvičují
známou Carminu Buranu Carla Orffa a připravují se na koncertní
festival ve Švédsku a Norsku. Průběžnými repertoárovými symboly jsou
P. Jurkovič, P. Eben, M. Dvořák, J. Krček, M. Kysilka, gospely a
spirituály, italská renesanční hudba, Jistebnický kancionál, B.
Britten, G. Fauré, A. Vivaldi.
Sborů, zejména chlapeckých, které pracují na tak špičkové úrovni, je
pohříchu málo. Vysvětlením tohoto stavu může být nejen nedostatek
peněz, ale zřejmě i nezájem široké veřejnosti a státních orgánů.
Popřejme tedy Pueri nejvíce všeho, co jim schází. Nadšení,
entuziasmus, pracovitost, úspěchy doma i v zahraničí a profesionální
přístup to určitě nejsou.
DISKOGRAFIE
1995 - CD s P. Skoumalem "Pečivo", 1996 - CD s Hanou Křížkovou "Co
se tak svítí v Betlémě?", CD "Pueri gaudentes", 1997 - CD "Crossin´
Jordan" s Evou Kriz-Lifkovou, 1998- vánoční CD s Romanem Cejnarem.
ROMAN PORTEŠ
|